Regels bij laattijdige betaling van uw factuur – particuliere klanten
De wetgeving om facturen te innen, nalatigheidskosten en intresten aan te rekenen aan particuliere klanten die uw factuur niet betalen is bijzonder streng. Verkoopt u aan particulieren houdt u hier dus best rekening mee en u past uw verkoopsvoorwaarden best aan. Wij zetten voor u het belangrijkste op een rijtje:
Aanmaningen
U bent verplicht de eerste aanmaning (*) gratis te versturen. Deze moet per brief, sms, whatsapp, per mail,… naar uw klant sturen, en deze moet hem kunnen opslaan of bewaren. Daarnaast moet de aanmaning verplicht volgende zaken bevatten:
· Duidelijke beschrijving gekochte product, of geleverde dienst
· Het openstaand saldo
· De termijn waarbinnen betaald kan worden zonder bijkomende kosten of intresten worden gevorderd (Minstens 14 dagen)
· De schadevergoeding bij niet-betaling
U moet na de eerste aanmaning vanaf de 3de werkdag (**) na verzending minstens 14 dagen wachten met verdere stappen. In deze termijn kan uw klant betalen of zelfs alsnog uw factuur protesteren. U mag na deze periode wel intresten en kosten rekenen vanaf datum van aanmaning (enkel voor KMO’s). De klant kan dus zelfs na verstrijken van de redelijke betaaltermijn de factuur nog protesteren!
Nalatigheidsintresten en schadevergoedingen
Wilt u nalatigheidsintresten aanrekenen? Dan mag deze niet hoger zijn dan de wettelijke nalatigheidsintrest. Een schadevergoeding kan slechts in functie van de schuld, hieronder een overzicht:
U mag een vast bedrag vragen, in functie van de openstaande schuld van uw klant.
Als deze kleiner is dan €150 dan mag u €20 aanrekenen.
Als deze tussen de €150 en €500 bedraagt dan mag u €30 aanrekenen.
Als de schuld groter is als €500 mag u €65 aanrekenen.
Daarbovenop mag u een variabele schadevergoeding vragen, dit systeem is (zoals de personenbelasting) met schijven:
Op de eerste €150 euro schuld mag u niets aanrekenen.
Op het bedrag van de schuld tussen de €150 en €500 EUR mag u 10% aanrekenen.
Op het bedrag tussen de €500 en €2.000 mag u 5% aanrekenen. Het deel dat boven de €2.000 gaat mag u helaas niets aanrekenen.
De totale variabele schadevergoeding kan dus nooit hoger zijn dan € 110 (150 x 0% + (500-150) x 10% + (2.000 – 500) x 5%).
Als u uw algemene voorwaarden niet heeft aangepast en uw clausules zijn niet in overeenstemming met de wet, kan u klant deze negeren en zullen de incassokosten nietig zijn. Vergeet u de eerste aanmaning kosteloos te versturen, kan u klant zelfs de aangerekende en betaalde kosten voor incasso terugvorderen van u. Met andere woorden kan het nuttig zijn uw algemene voorwaarden eens grondig na te lezen.
(*) Levert u doorlopend diensten, en is de klant herhaaldelijk te laat? Vanaf 4de keer mag u wel bij eerste aanmaning kosten aanrekenen.
(**) Verstuurd u de aanmaning digitaal, begint de 14dagen vanaf de dag van verzending