Call us

Nieuws

Blijven oplaadbare hybrides ook na 2020 nog fiscaal voordelig?

Vanaf 2020 wijzigen de fiscale regels voor oplaadbare hybride wagens (de “plug-in-hybrides”).  De fiscus wil hiermee de strijd aangaan tegen de zogenaamde ‘valse’ hybrides, die wel een stekker hebben, maar die slechts een zeer beperkt elektrisch rijbereik hebben en in de praktijk dus vooral populair waren omwille van de fiscale voordelen, eerder dan voor het milieu-aspect.

Om vanaf 2020 nog te kunnen genieten van de fiscale voordelen verbonden aan dergelijke wagens, worden er twee bijkomende voorwaarden gesteld:

  1. De CO2-uitstoot mag nog maximaal 50 gram/km bedragen
  2. De capaciteit van de batterij moet minimaal 0,5kWh bedragen per 100 kg gewicht van de wagen
Als niet aan beide voorwaarden voldaan is, mag men voor een plug-in hybride zich niet meer baseren op de CO2-uitstoot die op het inschrijvingsbewijs is vermeld om de fiscaliteit te bepalen, maar moet men zich baseren op de CO2-uitstoot van het gelijkwaardige bezine- of dieselmodel van de wagen.  Is er geen gelijkwaardig model beschikbaar in een diesel of benzineversie, dan moet men de CO2-uitstoot die vermeld is op het inschrijvingsbewijs vermenigvuldigen met een factor 2,5/

De CO2-uitstoot is onder andere van belang voor het berekenen van het voordeel alle aard, voor de berekening van het aftrekpercentage van de autokosten, voor de berekening van de BIV en de jaarlijkse verkeersbelasting, …  het feit of de hybride wagen vanaf 2020 voldoet aan de bijkomende voorwaarden die aan plug-in hybrides werden opgelegd, kan dus verstrekkende gevolgen hebben.

Deze regeling gaat in vanaf 2020, voor plug-in hybrides die besteld werden vanaf 1 januari 2018.  Hebt u nog een dergelijke wagen gekocht of besteld voor die datum, dan blijven de oude regels gelden zolang u met die wagen rijdt. 

Gepost op 31/10/2018
TOP Accountants - Theys Otten & Partners
Kantoor Brecht & Turnhout

Algemene voorwaarden - Privacy - Disclaimer
edit afsluiten