Call us

Nieuws

Een niet-geprotesteerde factuur innen buiten de rechtbank om

Een niet-geprotesteerde factuur kan sinds 1 november 2018 eenvoudiger worden geïnd buiten de rechtbank om.

U bezorgd een factuur aan een professionele klant die bij u iets heeft gekocht of aan wie u diensten heeft geleverd, dan moet deze klant de factuur tijdig protesteren indien hij hiermee niet akkoord gaat.

Afhankelijk van de factuurvoorwaarden heeft de klant meestal 30 dagen de tijd om een factuur te protesteren.  Wanneer het een ingewikkelde factuur betreft, dan mag die klant daar soms wel enkele weken langer de tijd voor nemen.  Bij een foutieve levering moet de klant in principe wel sneller leveren.
Indien uw klant niets laat weten, dan mag u ervan uitgaan dat de factuur stilzwijgend werd aanvaard.  Indien de klant pas na enkele maanden de factuur gaat protesteren, dan moet u hier in principe geen rekening mee houden.

De procedure voor het innen van niet-geprotesteerde facturen is eenvoudiger geworden. Uw advocaat kan die procedure via de gerechtsdeurwaarder voeren, hierdoor moet u de gewone procedure via de rechtbank niet volgen. Deze procedure zorgt ervoor dat u met wat geluk binnen de twee maanden een ‘vonnis’ heeft waarmee u uw slechte betaler kunt dwingen te betalen.

Deze procedure was in het verleden enkel van toepassing op handelaars, maar vanaf 1 november 2018 geldt deze procedure voor alle ondernemingen.  Iedere persoon die een zelfstandige activiteit uitoefent, ook zaakvoerders, bestuurders en beoefenaars van een vrij beroep worden beschouwd als een onderneming.  Enkel particulieren blijven uitgesloten van deze regeling. Bij een particulier mag u er niet automatisch van uitgaan dat ze akkoord gaan indien ze uw factuur niet protesteren.

Als ondernemer moet u uiteraard deze regeling ook zelf toepassen en binnen de dertig dagen uw ontvangen factuur protesteren.

Gepost op 31/03/2019
TOP Accountants - Theys Otten & Partners
Kantoor Brecht & Turnhout

Algemene voorwaarden - Privacy - Disclaimer
edit afsluiten