Call us

Nieuws

Elektronisch aandeelhoudersregister

Tot voor kort kon het aandeelhoudersregister in vennootschappen enkel op papier bijgehouden worden.  In dit aandeelhoudersregister wordt opgenomen wie op welk moment hoeveel aandelen bezit van een vennootschap.
 
Dit aandelenregister wordt in principe opgemaakt bij de oprichting van de vennootschap, en moet dan normaal telkens wanneer er een (gehele of gedeeltelijke) overdracht van aandelen gebeurt ook aangepast worden.  In de praktijk komt het dus meermaals voor dat het aandelenregister van een vennootschap niet up-to-date is of, erger nog, verloren geraakt is.

Ondertussen hebben de Federatie van Notarissen en het Instituut van Accountants en Belastingconsulenten (IAB) de handen in elkaar geslagen om hiervoor een digitaal platform te ontwikkelen.  Notarissen en accountants kunnen vanaf nu zorgen voor een correcte registratie in een digitaal aandeelhoudersregister van een vennootschap.  De gegevens dit in dit aandelenregister worden opgenomen zijn uiteraard niet openbaar

Met het oog op de verplichting voor vennootschappen om hun ‘uiteindelijke begunstigden’ in te geven in het nieuwe “UBO Register” (zie onze nieuwbrief van oktober 2018 – link invoegen), tegen ten laatste 30 september 2019, kan een onderneming ervoor kiezen om de gegevens vanuit het digitaal aandeelhoudersregister rechtstreeks door te sturen naar het UBO register.

Gepost op 31/05/2019
TOP Accountants - Theys Otten & Partners
Kantoor Brecht & Turnhout

Algemene voorwaarden - Privacy - Disclaimer
edit afsluiten