Kan u “oude facturen” fiscaal nog inbrengen?

Stel, bij het verzorgen van uw administratie komt u nog facturen van een vorig boekjaar tegen. Deze facturen had u nog niet aan ons bezorgd, kan u deze nog opnemen in de boekhouding of jaarrekening?

Een onderneming mag van de inkomsten van een boekjaar enkel de kosten aftrekken die op dat boekjaar betrekking hebben. Dit noemt men het eenjarigheidsbeginsel.  U mag dus niet zomaar een ‘vergeten’ factuur van bijvoorbeeld 2018 in de boekhouding van 2019 verwerken.
Wanneer u een vergissing heeft begaan, dan kan u overwegen om een bezwaarschrift in te dienen tegen uw eigen aangifte voor het jaar waarin u de factuur in de kosten had moeten boeken.

Indien u een vennootschap heeft, dan zal de jaarrekening logischerwijze ook verbeterd moeten worden. Het resultaat van uw aangepast boekjaar zal veranderen, bijgevolg moeten alle jaarrekeningen daarna ook gecorrigeerd worden.

U gaat best eerst na of de belastingbesparing door de extra kostenaftrek wel voldoende groot is ten opzichte van de uitgaven die daartegenover staan (het opmaken van het bezwaar, verbeteren van de jaarrekening, neerleggingskosten van de verbeterde jaarrekening, …).
Om de BTW te recupereren heeft u wel tijd tot aan het einde van het derde jaar na het jaar waarin de goederen zijn geleverd of de dienst is verricht. U kunt in 2019 nog btw recupereren van facturen tot in 2016. Wij zullen die factuur (na ontvangst) dan mee verwerken in de normale btw-aangifte.

Stijn Matthé

Stijn is erkend Squarespace Expert en Authorized Trainer. Hij richt zich op KMO’s en maakt websites op maat waarmee zijn klanten kunnen stoefen.

https://fatfish.be
Vorige
Vorige

Altijd belastingen betalen na fiscale controle?

Volgende
Volgende

Zijn opleidingskosten fiscaal aftrekbaar?